Het is altijd afwachten of er belangstelling is als je als werkgroep voor de Bakermat iets organiseert. Zo heeft de werkgroep Beeldende Kunst dat ook ervaren op 10 juli. Ruim 70 belangstellenden kwamen af op de lezing “Monet, van impressionisme naar vormen van abstractie’’ door Angeline Bremer. De werkgroep spreekt van een hoog verrassend aantal.

Vol energie en met enorme kunsthistorische kennis sprak Angeline ruim een uur over de eveneens energieke kunstschilder Monet. In chronologische volgorde volgden wij deze kunstenaar ademloos. We zagen foto’s van zijn ouders, van zijn kunstvrienden, we zagen de steden waar hij heeft geschilderd en gewoond alles gelardeerd met een boeiend verhaal.
Vele mooie schilderijen volgden. Zo weten we nu dat Monet graag series maakte van bepaalde thema’s. We zagen de waterlelies in vele vormen en kleuren. En de twaalf treinstations, ook een geliefd thema van Monet. Monet heeft maar liefst dertig keer dezelfde kathedraal van Reims geschilderd. Om het licht te laten zien. Alles kwam voorbij.
Wat velen niet wisten is dat Monet ook In Nederland heeft gewoond en geschilderd tussen 1870 en 1874. Er zijn maar liefst 42 schilderijen door hem gemaakt in ons land. Hij was verliefd op de groene huisjes in Zaandam en schilderde het water, de wind en Hollands licht. Angeline liet ons alles zien. De zaal was stil.
Een hartverwarmend applaus klonk er na de lezing. Een prachtig boeket bloemen werd kunsthistorica en commissielid Beeldende Kunst Angeline Bremer-Cox na afloop van de lezing aangereikt. Allemaal zeer verdiend.
Na afloop van de lezing toonde Angeline nog één keer alle werken van de expositie Vier Ogen, maar ook de film, gemaakt door Feike Santbergen. Onder het genot van een drankje, weer geweldig verzorgd door vele vrijwilligers, wierpen de bezoekers op deze laatste dag van de expositie, nog een blik op de schilderijen aan de muur van Sabina Wörner en Sophie Bekkering en voldaan gingen de bezoekers rond 16.00 uur huiswaarts.
Paulien Ariëns